انتخاب دوربین مداربسته حرفه ای نیاز به در نظر گرفتن نوع دوربین نظارت تصویری و  فاکتورهای دیگری همچون نور،  رزولوشن، لوکس و ذخیره کننده‌های دیجیتال (  DVR ) دارد.

 

این عوامل تاثیر بسزایی در موثر بودن سامانه نظارت تصویری شما خواهند داشت.

 

برای شروع و خواندن این مقاله بهتر است ابتدا قسمت اول این مقاله را مطالعه نمایید، همانطور که قبلا اشاره شد برای استفاده از یک راهکار بهینه و ارزشمند و مقرون به صرفه باید با یک کارشناس و مشاور در این زمینه مذاکره نمایید، جهت ارتباط می‌توانید با ما در ارتباط باشید.

اهمیت نور :

اهمیت نور در انتخاب دوربین مداربسته یک عامل مهم است برای مشاهده جزئیات در یک تصویر به صورت واضح، دوربین‌های مدار بسته به نور کافی نیاز دارند، به همین خاطر دوربین‌های دام و بالت به همراه منابع نوری مادون قرمز یا  IR عرضه می‌شوند.

منابع نوری مادون قرمز توسط بسیاری از دوربین‌های مداربسته قابل رویت است اما این طیف نوری توسط چشم انسان قابل رویت نیست. از آنجا که طیف مادون قرمز مخفی است، شناسایی این نور برای سارقان و مجرمان مشکل است.

وجود این طیف سبب می‌شود تصویر یک جرم به خوبی ذخیره گردد و شاهد لازم را برای دادگاه فراهم کند. وجود طیف نوری مادون قرمز سبب می‌شود که آلودگی نوری ایجاد نشود و این بدان معنا است که در شب نور مزاحمی برای همسایگان تولید نخواهد شد که سبب مزاحمت در خواب و آرامش آن‌ها شود. این امر یک مزیت بزرگ است اما مشکلات خاص خود را نیز دارد.

بررسی نور محیط و میزان نور موجود در آن محیط نقش مهم و اساسی در انتخاب بهترین دوربین مداربسته حرفه ای دارد.

بسیاری از جرایم نظیر شکستن، در شب و یا شرایط نوری کم اتفاق می‌افتد.

همیشه با نورپردازی بهینه چه با نور کم و چه با نور زیاد، استراتژیک مناسبی را برای تصویر برداری دوربین‌های مداربسته  در شب داشته باشید.

به یاد داشته باشید که منابع  IR عامل بازدارنده برای وقوع جرم به شمار نمی‌آید چرا که مرئی نیست و شناسایی آن سخت است. ترکیب مادون قرمز با تشخیص حرکت و پرتوهای مربوطه عامل مهمی در دوربین‌های مداربسته در شب به شمار می‌آید.

رزولوشن دوربین های مداربسته تحت شبکه :

یکی دیگر از عواملی که در انتخاب دوربین مداربسته اهمیت دارد موضوع رزولوشن می باشد. رزولوشن دوربین مداربسته مشخص می‌نماید که چقدر جزئیات یک تصویر توسط دوربین امنیتی فراهم می‌گردد. در گذشته در سیستم‌های آنالوگ به جای رزولوشن، مفهوم خط تلویزیون  TV line کاربرد داشت.

رزولوشن در این دوربین‌های  امنیتی قدیمی سیاه و سفید از زیر ۳۸۰ شروع شده و تا ۷۰ متغیر بود. دوربین‌های امنیتی جدید دیجیتالی این مفهوم را با پیکسل اندازه گیری می‌نمایند. در هر دو مورد رزولوشن بالاتر به مفهوم تصویر با کیفیت‌تر است.

مکان نصب دوربین امنیتی و لنز فاکتورهای اساسی در انتخاب دوربین مداربسته هستند که باید مد نظر قرار گیرند، البته رزولوشن مهم‌ترین عامل در این زمینه به شمار می‌آید. افزایش ۱۰۰ خط تصویر در رزولوشن سبب شفافیت تصویر خواهد شد و در این تفاوت مفهوم یک تصویر تار و یک تصویر شفاف را خواهید فهمید.تمامی مراجع قضایی و قانونی تصویری که توسط دوربینی با رزولوشن بالاتر فراهم شده است و با کیفیت‌تر  می‌باشد، مستند تر و ادله‌پسندتر به شمار می‌آورند. این مفهم به قدری مهم شده است که در برخی از اصناف حدقل رزولوشن و کیفیت بالا  تصویر برای کسب مجوز در ایران به صورت قانون و لایحه در آمده است.

دوربین‌های دو مگا پیکسلی اکنون در ایران متداول شده است و در برخی از قوانین استفاده از آن اجبار شده است. در گذشته دوربین‌های ۴۸۰  تی وی لاین متداول بود.

 

حتما بخوانید: نکاتی برای انتخاب دوربین مداربسته حرفه ای – بخش ۱

 لوکس را به خاطر بسپارید

بسیاری از مصرف‌کنندگان اهمیت مفهوم لوکس در انتخاب دوربین‌ مداربسته را نمی‌دانند و از در نظر گرفتن این مفهوم در طراحی غفلت می‌کنند. برای ساده سازی این مفهوم به یاد داشته باشید هر چه عدد لوکس یک دوربین کمتر باشد به معنای آن است که در روشنایی کمتر  و یا در شب در محیط‌های مختلف تصویر بهینه‌تر ذخیره می‌گردد.

دوربین‌های لوکس پایین که توسط شرکت ایمن تصویر امرتات توزیع می گردد در تمام شرایط نوری کار می‌کند و تصویر خوب  را برای شما فراهم می‌نماید. مفهوم لوکس صفر به معنای تاریکی مطلق است و دوربینی که در این شرایط کار کند مجهز به منبع نوری مادون قرمز است. این منبع را شما در دوربین ها دیده اید که لامپهای کوچک دور دوربین قرار گرفته است.

 دوربین های امنیتی و ذخیره کننده‌های دیجیتال DVR و ذخیره کننده‌های تحت شبکه NVR

ذخیره‌ سازهای ویدیویی قلب تپنده سامانه‌های نظارت تصویری به شمار می‌آیند و در انتخاب دوربین مداربسته بسیار مهم می باشند. DVR و NVR نقش مهمی را در کارایی این سیستم‌ها ایفا می‌کنند. برای انتخاب این دستگاه‌ها باید پارامترهای مختلفی را در نظر بگیرید که در ادامه به شرح آن می‌پردازیم، این موارد آیتم‌هایی هستند که زمان خرید این دستگاه‌ها باید به آن توجه کنید:

مقیاس پذیری :

به هنگام انتخاب دوربین مداربسته یکی از رایج ترین اشتباهاتی که اکثر مصرف کنندگان هنگام خرید DVR / NVR مرتکب می شوند، انتخاب این دستگاه‌ها با تعداد کانال کم است. تعداد کانال این دستگاه‌ها مشخص می‌نماید چند دوربین توسط آن نمایش داده می‌شود که عموما از ۴ کانال شروع می‌شود.

شاید چهار کانال برای محیط پیرامونی و مبادی ورودی کافی باشد، اما یک خریدار باهوش در می‌یابد که چهار کانال کم است و باید برای درازمدت و توسعه کار کانال‌های بیشتری را در نظر گرفت و در صورت توسعه پروژه و خرید دوربین‌های جدید دیگر نیاز به تعویض دستگاه و یا خرید دستگاه دیگر مدیریت تصاویر نباشند .

اگر یک دی‌وی‌آر خریداری نمایید که تعداد کانال ورودی آن کم باشد، برای توسعه مجبورید که دی‌وی‌آر دیگری خریداری نمایید. بنابراین توصیه می‌شود در هنگام انتخاب دوربین مداربسته از همان ابتدا برای پیشرفت و توسعه کار دی‌وی‌آر با تعداد کانال بیشتر مد نظر قرار دهید.

اصطلاح مقیاس پذیری به تشریح همین مفهوم می‌پردازد و این بدان معنا است که اگر دوربینی اضافه شد، به راحتی بتوان به دستگاه دی‌وی‌آر یا ان‌وی‌آر اضافه نمود. تفاوت قیمت‌های این دستگاه ها از نظر کانال زیاد نیست، یعنی قیمت دو دستگاه ذخیره ساز  ۴ کانال دیجیتال به مراتب بیشتر از  یک دستگاه ذخیره ساز ۸ کانال است. همچنین دستگاه‌هایی که کانال‌های بالاتری را پشتیبانی می‌نماید، ویژگی ها و قابلیت‌های بالاتری دارند.

سرعت یا نرخ ارسال فریم :

یکی دیگر از عواملی که در انتخاب دوربین مداربسته بایستی در نظر گرفت نرخ ارسال فریم است .شما خواهان ذخیره سازی و پردازش زنده همه کانال‌های مربوط به دستگاه  DVR یا  NVR خود هستید. اکثر دستگاه‌های ارزان قیمت فقط می‌توانند چند فریم را برای شما فراهم نمایند و تصاویری به صورت صفحه صفحه فراهم می‌شوند.

در صورتیکه نرخ ذخیره سازی پایین باشد برخی از فریم ها از دست خواهد رفت و شما برای بازبینی تعدادی از فریم‌های تصویر را از دست خواهید داد و قادر نخواهید بود که جزئیات کامل درباره یک رخداد را توسط آن دستگاه بازبینی نمایید. برای آنکه اطمینان حاصل کنید که آیا یک ذخیره‌ساز به صورت زنده می‌تواند کلیه کانال‌ها را ذخیره نماید از معادله زیر استفاده کنید:

کل نرخ فریم دستگاه ذخیره‌ساز را بر تعداد کانال‌ها تقسیم نمایید، اگر عدد نهایی به ۳۰ رسید می‌توانید اطمینان داشته باشید رخدادها با کیفیت مناسب و قابل قبول به صورت زمان واقعی ذخیره می‌گردد. توجه کنید اگر سرعت برای شما مطرح است و ترددی بیش از ۲۰ کیلومتر بر ثانیه دارید باید این عدد به ۶۰ برسد.

حافظه :

ظرفیت دستگاه ذخیره ساز یکی دیگر از عوامل مهم در انتخاب دوربین مداربسته می باشد که همواره باید به صورت بیشینه در نظر گرفته شود، علی الخصوص در مشاغلی که کسب و کار آن‌ها حیاتی و مرتبط با تجارت و خرید و فروش  است، این مطلب مهم به شمار می‌آید. صاحبان مشاغل به دلیل مخاطراتی همچون جرایم خشونت آمیز، دزدیدن اجناس از مغازه، دزدی کارمندان باید امنیت محدوده کسب و کار خود را توسعه دهند.

ذخیره سازی تصاویر باید چند روز و یا بیشتر انجام شود و میزان فضای مورد نیاز ذخیره سازی یا همان حافظه دستگاه  DVR یا  NVR باید به قدری باشد که نیاز کارفرما و شما را پوشش دهد. علاوه بر کنترل رخدادها و جرایم ذخیره شده در حافظه، حافظه بیشتر به شما کمک می‌نماید الگوی رفتاری کارکنان و مشتریان خود را بهتر شناسایی کنید و برای بازاریابی و چیدمان عملکرد مناسب‌تری داشته باشید.

صاحبان کسب وکارهای با فکر و دانا از این اطلاعات برای بهبود چیدمان فروشگاه و تجربه مشتری استفاده می‌کنند. توصیه می‌شود که شما برای  یک DVR / NVR  سرمایه‌گذاری کنید که منطبق بر خواسته شما در میزان فضای ذخیره سازی و مدت زمان مورد نظر باشد.

باز پخش ویدیویی :

 یکی از عواملی که اغلب هنگام انتخاب یک DVR / NVR برای یک سیستم دوربین مراقبت از ویدیو نادیده گرفته می‌شود، این است که باز پخش تصاویر آسان باشد. دستگاه ذخیره ساز ویدیویی باید بتواند تصاویر مورد نیاز را فریم به فریم بازپخش نماید. و این مورد نیز در انتخاب دوربین مداربسته می بایست در نظر گرفته شود.

نتیجه :

خلاقیت های دوربین مداربسته شگفت انگیز است. در هیچ زمانی خلاقیت های بکار رفته در دوربین مداربسته و صنعت سیستم نظارت تصویری همانند امروز مترقی و شگفت انگیز نبوده است. مطمعنا همچنان این روند ادامه خواهد یافت و روز به روز رقابت ها شدت خواهد یافت. اما معایب بسیاری نیز در رقابت بر سر این خلاقیت ها وجود دارد که درک این تفاوت ها و خلاقیت ها را مهم تر می کند. به همین دلیل بایستی در هنگام انتخاب دوربین مداربسته دقت کافی داشته باشید.

بسیاری از متخصصان در صنعت سیستم نظارت تصویری می گویند که دوربین مداربسته تنها یک کالا بحساب می آید. این اشتباه است زیرا کالاها لوازمی هستند که تقریبا در تولید ثابت بوده و کوچکترین و کمترین تمایز ممکنی در انواع آنها بوجود می آید. در صورتی که عکس این ویژگی همیشه در صنعت دوربین مداربسته صادق بوده است.

 

https://tiamcctv.com/triple-stream

https://tiamcctv.com/agc-in-cctv

https://tiamcctv.com/dis-image-chip-in-cctv-cameras

https://tiamcctv.com/eoc-in-cctv

https://tiamcctv.com/cmos-sensors-in-cctv

https://tiamcctv.com/smart-tracking-cctv

https://tiamcctv.com/what-is-a-waterproof-cctv-camera

https://tiamcctv.com/what-is-a-ptz-camera

https://tiamcctv.com/calculate-ups-for-cctv

https://tiamcctv.com/hybrid-dvr

جهت اطلاع از تنظیمات و ویــــرایش این قالب اینجا را کلیک کنید.

.:: کلیک کنید ::.