دیجیتال مارکتینگ یکی از مهمترین روش ها برای رشد و ارتقا بازار کسب و کارها به حساب می آید. اصطلاح دیجیتال مارکتینگ به مجموعه فعالیت هایی اشاره دارد که از ابزارهای دیجیتال برای تبلیغ و برندینگ محصول استفاده می کند. بر خلاف بازاریابی سنتی مشتریان و رضایت آنها هدف ابتدایی و نهایی فرایند بازاریابی دیجیتال محسوب می شود. تعامل پایدار با مشتریان بالقوه، ایجاد خلاقیت برای جذب حداکثری افراد، خلق محصولات جدید که نیازهای بازار را تامین می کند و ایجاد محصولاتی که مشکلات مردم را برطرف می کند از جمله موضوعاتی است که در بازاریابی دیجیتال مورد توجه قرار می گیرد.

دیجیتال مارکتینگ تمام تلاش‌های مربوط به بازاریابی است که با استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی و اینترنت انجام می‌شود. کسب و کارها از کانال‌های دیجیتال مانند موتور‌های جستجو، شبکه‌های اجتماعی، ایمیل و وب‌سایت‌های دیگر برای برقراری ارتباط با مشتریان بالقوه و بالفعل استفاده می‌کنند.

دیجیتال مارکتینگ

مزایای دیجیتال مارکتینگ در مقابل بازاریابی سنتی

  • دسترسی سریع و آسان به مخاطب هدف

شناخت مخاطب نهایی، رده سنی آنها، فرهنگشان و خصوصیات روانی آنها از مهمترین مراحل بازاریابی به حساب می آید. شما باید پیامی را به مخاطب الغا کنید که خواست و نیاز او را برطرف می کند. دیجیتال مارکتینگ با ابزارهایی که در اختیار شما می‌گذارد کمک می‌کند ساده تر به مخاطب دسترسی پیدا کنید و پیام‎ها را به بهترین شکل ممکن در اختیارش قرار دهید.

  • در اختیار قرار دادن ابزارهای سنجش و اندازه گیری

بر خلاف روش های سنتی در بازاریابی دیجیتال شما می توانید بعد از اجرای هر کمپین تبلیغاتی میزان موفقیت روش های اجرا شده را به طور دقیق محاسبه کنید.

  •  قیمت مناسب

در مقایسه با شیوه های سنتی، هزینه ابزارهای دیجیتال مارکتینگ بسیار پایین تر است و بازگشت سرمایه بیشتری را هم در پی دارد.

  • امکانات متنوع تبلیغاتی

تنوع امکانات تبلیغاتی ابزارهای بازاریابی دیجیتال بسیار زیاد است و برای هر دسته از مخاطبان می‌توان پیام را به شیوه اثرگذار ارائه کرد.

  •  قابلیت بهبود سیستم در سریع ترین زمان ممکن

بهبود و ارتقای ابزارهای دیجیتال مارکتینگ بسیار ساده است و به همین دلیل به محض تغییر استراتژی می‌توان آن را بهبود و ارتقا داد.

 

پیش شرط های اجرای کمپین دیجیتال مارکتینگ

هر کمپین موفق دیجیتال مارکتینگ قطعا موارد زیر را به عنوان پیش شرط های اجرای کمپین خود در اختیار داشته است.
•    سایت و یا پورتال
•    قابلیت ارائه مقاله در قالب بلاگ پست
•    در اختیارداشتن صفحات مختلف در شبکه های اجتماعی (لینداین، اینستاگرام، توئیتر، فیس بوک)
•    کتاب های الکترونیک، اینفوگرافی، ویدیو
•    بروشور و کاتالوگ آنلاین
•    برندینگ و ابزارهای آن
•    ابزارهای ارتباط الکترونیک

دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ پیاده سازی اصول بازاریابی سنتی بصورت آنلاین است.

 

ابزارها و تکنیک های بازاریابی دیجیتال

 بازاریابی با استفاده از موتورهای جست و جو ( search Engine Marketing ) 

بازاریابی توسط موتورهای جستجو یا SEM مخفف شده عبارت انگلیسی  Search Engine Marketing است و به بازاریابی کسب و کار شما در موتورهای جستجویی مثل گوگل می‌پردازد و به افزایش فروش کمک می‌کند. بازاریابی موتورهای جستجو یا SEM شامل دو بخش است : بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو یا سئو (SEO) و تبلیغات کلیکی در موتورهای جستجو یا PPC که مخفف Pay Per Click است.در SEM با استفاده از تکنیک‏ های طراحی سایت و سئو سعی در بهبود جایگاه سایت مورد نظر دارند تا با ارتقا جایگاه سایت در نتایج جستجو و قرار گرفتن در صفحه اول  گوگل، کاربران سریع تر و راحت تر به سایت دسترسی داشته باشند. ترافیک ارگانیک و خریداری شده مهم‌ترین راهکارهای بازاریابی توسط موتورهای جستجو برای ارتقای سایت است.

 بازاریابی محتوا

در بازاریابی محتوا شما با تولید یک محتوای با کیفیت در حوزه تخصصی که فعالیت می کنید توجه مخاطب را به سایت و برند خود جلب می کنید. این موضوع باعث می شود که برند و نام سایت شما به عنوان یک مرجع علمی و تخصصی در حوزه ای خاص شناخته شود. به طور کلی بازاریابی محتوا در صورت تداوم یکی از مهمترین استراتژی های برندینگ نیز محسوب می شود. در اصل شما با تولید محتوای با کیفیت به مخاطب میفهمانید که در موضوعی خاص تخصص بالایی دارید و مشتریان می توانند با خیال راحت به تخصص شما اعتماد کنند.

 بازاریابی شبکه های اجتماعی ( Social Media Marketing )

شبکه های اجتماعی در یک دهه گذشته تعاملات بشری را تغییر داده اند، فیسبود، اینستاگرام، توییتر و شبکه های پیام رسانی مانند تلگرام و واتساپ باعث شده اند که ما از هر نقطه از این کره خاکی بتوانیم با جمعیت زیادی از مردم در سرتاسر دنیا ارتباط برقرار کنیم. تعامل مستقیم و پایدار با کاربران فضای مجازی در شبکه های اجتماعی امروز به یک هنر و تخصص تبدیل شده است و در نتیجه بسیاری از شرکت های بزرگ برای مدیریت این فضا پرسنلی مجزا استخدام می کنند. شما با استفاده از ابزار شبکه های اجتماعی ابتدا با تعاملی مستقیم با مشتریان نیازهای آنها را شناسایی می کنید، خدمات پس از فروش خود در این فضا توضیح می دهید، در خصوص تبلیغات منفی که علیه شما ایجاد شده است واکنش نشان می دهید و در نهایت با افزایش میزان کاربران و فالوئر های خود سعی می کنید برند خود و بازارتان را گسترش دهید.

بازاریابی درونگرا یا جاذبه ای ( Inbounnd Marketing )

بازاریابی درونگرا از طریق ایجاد ارتباطات مفید، مرتبط و با کمک محتوای ارزشمند در راستای جذب هر چه بیشتر مشتریان تلاش می‌کند. بازاریابی درونگرا یا جاذبه ای کاربران اینترنتی را به مشتریان وفادار شما تبدیل می‌کند، بنابراین ارزش دارد بر روی آن سرمایه گذاری کنید. این ابزار دیجیتال مارکتینگ ویژه کسب و کارهای آنلاین طراحی شده و تلاش می‌کند از طریق تهیه و ارائه محتوا به اعتماد سازی و جلب نظر مشتریان سرعت ببخشد. در مقابل بازاریابی درونگرا بازاریابی برون گرا قراردارد که بر شیوه های مستقیم بازاریابی آنلاین مثل خرید بنر سایت ها، لیست های ایمیلی تمرکز دارد. به عبارت ساده تر بازاریابی برونگرا آشکارا ماهیت تبلیغاتی دارد اما ماهیت تبلیغاتی بازاریابی درونگرا در نگاه اول چندان قابل تشخیص نیست. تولید و توزیع محتوا، بازاریابی چرخه عمر و شخصی سازی موضوعاتی است که در Inbound Marketing مطرح است و به جذب مخاطب و وفادارسازی مشتری کمک می‌کند.

تبلیغات بر اساس کلیک ( PPC )

در این شیوه از تبلیغات دیجیتال ابتدا با پرداخت هزینه اولیه اعتباری در حساب کاربری شما ایجاد می شود و بعد از آن به ازای هر کلیک از اعتبار شما کم می شود تا این اعتبار به پایان برسد. بزرگترین مجری تبلیغات کلیکی در حال حاضر گوگل است و با نام تبلیغات گوگل یا همان گوگل ادوردز شناخته می شود. در چنین تبلیغاتی شما در کمپین تبلیغاتی خود در کلمه ای خاص در صفحه اول گوگل نمایش داده می شوید و به ازای هر کیلیک از اعتبار شما کاسته می شود تا در نهایت از نتایج حذف می شوید. تبلیغات کیلیکی بسیار هدفمند و پر ثمر هستند و شما در ازای جذب مخاطب پول پرداخت می کنید.

کمپین تبلیغات بنری ( Banner Advertising )

امروز در هر صنعتی سایت هایی هستند که برند محسوب می شوند و در نتیجه مخاطبان زیادی را به سمت خود جذب می کنند. همچنین سایت های خبری به طور عمومی در تمام دنیا سایت های پر مخاطبی هستند. در تبلیغات بنری شما برای مدت زمانی مشخص لینک سایت خود را در بالای صفحات سایت های دیگر به نمایش می گذارید. مبلغ پرداختی برای هر سایت به میزان بازدید های روزانه آن سایت بستگی دارد و در نتیجه سایت های خبرگزاری بزرگ مانند خبرگزاری ایسنا، ایرنا، فارس و … برای نمایش بنر تبلیغاتی شما هزینه های بیشتری نسبت به دیگر سایت ها دریافت می کنند.

اینفلوئنسر مارکتینگ (  Influencer Marketing ) 

با ایجاد بستر شبکه های اجتماعی در ده سال گذشته با پدیده با نام اینفلوئنسرها و سلبریتی ها روبرو شده ایم. افراد مشهوری که در فضای مجازی تعداد فالوئر های زیادی دارند و در نتیجه تاثیر پیام انها بسیار بیشتر از دیگران است. این موضوع در یکی دو سال گذشته با قدرتی که شبکه اجتماعی مانند اینستاگرام به این افراد داده است به شدت رشد کرده و در نتیجه بسیاری از شرکت های از این موضوع به عنوان یک فرصت تبلیغاتی بهره می گیریند. برای مثال شما برای معرفی برند جدید خود در صنعت پوشاک می توانید با صرف مبالغی به افراد مشهور در فضای مجازی از انها بخواهید که برای برند شما تبلیغ کنند. این مبالغ برای پست ها و مطالب منتشر شده در یک بازه زمانی مشخص تعیین می شود و گاهی کمپین های ویدئو مارکتینگ به صورت آنلاین نیز در این حوزه انجام می شود.

بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ ( Email Marketing )

بازاریابی ایمیلی یکی از شایع ترین نوع بازاریابی می باشد که با طراحی مناسب صفحه فرود سایت و ارسال منظم ایمیل به مشتریان می توانید مشتریان بالقوه بیشتری را به صورت وفادار نگه دارید و از اهداف آن می توان به معرفی برند به مشتریان، اطلاع رسانی مشتریان از تازه ترین محصولات و خدمات، هنگامی که مشتریان وارد سایت شما می شوند و ایمیل شان را در اختیار شما قرار می دهند در واقع علاقه مندی خود را به سایت اعلام می دارند و حتی با ترک سایت با داشتن ایمیل می توانید آنها را به سایت خود برگردانید و حتی می توانید نتایج ایمیل های ارسالی را از مشتریان دریافت کرده و مطابق بازخورد مشتریان محصولات آینده خود را طراحی کنید. نکته مهمی که در بازاریابی ایمیلی باید رعایت شود این است که نباید هرگز  مزاحم حریم شخصی افراد بشوید و بصورت ناخواسته هر روز به بهانه های مختلف به آنها ایمیل ارسال کنید. هیچ کاربری این رفتار را نمی پسندد و با این کار فقط ارزش برند و خودتان را زیر سوال می برید. سعی کنید ایمیلها در بازه های زمانی مشخص شده و بصورت هدفمند فقط برای کاربرهایی که خودشان تمایلشان را برای دریافت ایمیل های شما اعلام کرده اند و در خبرنامه سایت عضو شده اند بفرستید و همچنین قابلیت انصراف از خبرنامه را در انتهای آن قرار بدهید.

بازاریابی ویروسی ( viral Marketing )

بازاریابی ویروسی یکی از شیوه های بازاریابی دیجیتال است که با هدف افزایش سطح آگاهی از برند صورت می‌گیرد. در این شیوه بازاریابان در یک بازه زمانی مشخص یک پیام مناسب و جذاب را در فضای مجازی پخش می‌کنند. با گسترش شبکه های اجتماعی و استفاده مردم از آن ها و افزایش اهمیت رسانه های اجتماعی، تبلیغات به صورت دهان به دهان و به اشتراک گذاشتن رسانه های اجتماعی توسط افراد، اهمیت بالایی پیدا کرده است. استفاده از بازاریابی ویروسی و تولید رسانه های اجتماعی به گونه ای که باعث شود افراد مختلف جامعه بیشتر در مورد آن صحبت کنند و رسانه های اجتماعی شما را به اشتراک بگذارند در حال گسترش است و جز روش های بازاریابی دیجیتال محسوب می شود. یکی از مهم ترین مشخصات شبکه های اجتماعی رایگان بودن استفاده از آنها و همچنین محبوبیت آن ها برای میلیون ها کاربر در سراسر جهان می باشد. با استفاده از شبکه های اجتماعی در دیجیتال مارکتینگ می توان با ایجاد یک محتوای جذاب و کاربر پسند در بازه زمانی بسیار کوتاهی به میلیون ها کاربر دسترسی پیدا کرد و آنها را با محصول و خدمات آشنا کرد.

بازاریابی پیامکی ( SMS Advertising ) 

بازاریابی پیامکی از همان ابتدای فراگیر شدن تلفن های همراه وجود داشته و امروز تنها شکل آن کمی تغییر کرده است. هدفمندی چنین تبلیغاتی در سالهای گذشته بسیار پیشرفت داشته و شرکت هایی هستند که به صورت تخصصی در این حوزه خدمات منحصر به فردی ارائه می کنند. برای مثال دسته بندی شماره تلفن ها بر اساس مکان، سن، فرهنگ  باعث می شود که شما بازار خود را هدفمند انتخاب کنید.

سخن پایانی

بازاریابی دیجیتال نیاز به تخصص و درایت و مدیریت بر بستر یک زمان طولانی دارد. اجرای دقیق یک کمپین تبلیغاتی، تحلیل بازخوردهای آن، برطرف کردن نقاط ضعف کمپین و اجرای مجدد آن مسیری است که شما باید بارها و بارها طی کنید تا در فرآیند برندسازی به موفقیت دست یابید. بنابراین استخدام یک متخصص دیجیتال مارکتینگ اولین کاری است که شما نیاز دارید تا اصول اولیه را در شرکت شما پیاده سازی کند.

 1.      طراحی سایت شرکتی

2.      طراحی سایت شرکتی

3.      طراحی سایت شرکتی

4.      طراحی سایت شرکتی

5.      طراحی سایت شرکتی

6.      طراحی سایت شرکتی

7.      طراحی سایت شرکتی

8.      طراحی سایت شرکتی

طراحی سایت شرکتی
ن : sam
ت : سه شنبه 17 تير 1399
   
ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]