فرق نمیکند مشغول طراحی وبسایت های اینترنتی، پرتال های سازمانی، پورتال های تجارت الکترونیک یا فروشگاه های مجازی هستید یا از سیستم مدیریت محتوا استفاده می کنید. اصول نگارش قرارداد در همه اینها یکی است.

این مقاله توسط یک وکیل حرفه ای نوشته نشده که تخصصی در طراحی وب برای وکلا داشته باشد، بلکه توسط مدیر یک شرکت توسعه وب موفق، که بدون اخذ مدرک وکالت یا صرف بودجه برای استخدام یک وکیل کارکشته، صرفا بر اساس تجربیات متعدد نگاشته شده است. اما در توصیف اینکه چرا این مقاله را نوشته ام، باید بگویم، عقد قرارداد، متضمن این است که به خوبی ، تعاریف سرویس گیرنده و توسعه دهنده، از پروژه مشخص باشد و طرفین بدانند که چه انتظاراتی از کل پروژه باید داشته باشند.

من در این مقاله در صدد آن هستم که یک محدوده ی مسئولیت ها که در اکثر توافق نامه های توسعه وب ثابت و تکرار شدنی است را تعریف کنم که صرفا بر اساس تجربه و دانش طراحی وب و صنعت توسعه نرم افزار به دست آورده ام. ممکن است، دیگران قراردادها و موافقت نامه های متفاوتی بنویسند ! این مقاله برای کمک به کسانی نوشته شده است که می خواهند بدانند که برای شروع نوشتن یک توافقنامه توسعه وب، باید از کجا شروع کنند. کافی است، 10 گام تنظیم قرارداد طراحی صفحات وب و توافقنامه توسعه نرم افزاری را تا پایان بخوانید. پس باید گفت : اجازه دهید به پایان 10 قدم برسید و سپس تصمیم بگیرید.

 
www.ParsCms.com

1- محدوده خدمات

ابتدا مهم ترین جنبه از کل پروژه را شروع کنید. دقیقا بنویسید که شما به عنوان توسعه دهنده نرم افزار، برای مشتری چه کاری انجام می دهید؟ فعلا به چند مورد عمومی اشاره می کنم :

• آیا شما مسئول طراحی و برنامه نویسی هستید؟

• وب سایت، چگونه و توسط، مسئول بازاریابی خواهد بود؟

• میزبانی وب سایت، زمانی که پروژه به اتمام رسید بر عهده چه کسی است؟

 

2- قیمت و پرداخت

اینجا جایی است که شما در صف مقابل با مشتری قرار دارید. باید تعیین کنید که دقیقا شیوه پرداخت به چه شکلی است؟ آیا قیمت پروژه دقیق و مشخص است یا به شکل ساعتی کار خواهد شد؟ آیا پرداخت ها یکجا و در نقطه عطف پروژه، یعنی زمان تحویل صورت خواهد پذیرفت یا به صورت قسطی و در اقساط مختلف، مبلغ اخذ خواهد شد. مستندات پرداخت و ردیابی هزینه ها چیست؟ آیا پرداخت با درصد معینی به عنوان پیش پرداخت آغاز خواهد شد و سپس طی یک چرخه ماهانه، صورت حساب ها صادر می گردد؟

 تبلیغات درون متنی/

اگر تمایل دارید برای شرکت خود اقدام به   طراحی سایت   ارزان کنید پیشنهاد می کنم ابتدا مقالات مربوط به تفاوت   طراحی سایت فروشگاهی  و  طراحی سایت شرکتی  را مطالعه کنید. من به شما پیشنهاد می کنم خدمات طراحی سایت  پیام آوا را برای این کار نگاه کنید. 

3- مدت و فسخ

چه مدت طول خواهد کشید تا موضوع قرارداد تحویل شود؟ بازه زمانی اجرای قرارداد تا چه حد است و مجازات تاخیر در اجرا به چه شکلی خواهد بود؟ می توانند قرارداد خارج چه هستند؟ این موضوع بسیار مهم است، به خصوص در مورد توافقنامه های توسعه وب، با کارآفرینان و راه اندازی سایتی که مشمول ایده های بزرگ است. برخی از رئوس مطالب، ایده پردازی ها و برنامه ریزی برای گسترش درآمد و موفقیت کسب و کار، ممکن است هرگز به پایان نرسد. اما به عنوان توسعه دهنده، شما نیز دارای حق و حقوق خاصی هستید. آیا کد توسعه داده شده در اختیار شماست یا کارفرما؟ آیا می توانید کار را به پایان برده و مالکیت معنوی آن را از آن خود کنید؟ عوامل بسیاری، می توانند در این زمینه موثر باشند، اما باید هر دو سرویس گیرنده و توسعه دهنده را از این معضل که هرگز هرگز قادر به تکمیل پروژه و تحویل نباشد محافظت کرد و نجات داد و آرزوهای مشتری را در مقطعی از پروژه به پایان برد. بنابراین مدت زمان اجرا نیز باید مشخص و دقیق باشد.

 

4- مالکیت معنوی

یکی از جنبه هایی که نیاز به اشاره دارد، مالکیت معنوی پروژه است. به طور معمول مشتری می خواهد تمام مالکیت معنوی را از آن خود کند، از جمله کد منبع، تمام فایل های دیجیتال، اسناد و غیره. مالکیت معنوی بسیار مهم است، به ویژه در طراحی صفحات وب و پروژه های توسعه نرم افزارهای آنلاین.

 

5- اطلاعات محرمانه

بسیاری از مشتریان مایل هستند که تمام اطلاعات موجود در یک پروژه توسعه نرم افزاری به عنوان بسیار محرمانه رد و بدل شده و به هیچ وجه فاش نشود. این موضوع باید در هر قراردادی، با تعیین جریمه اشاره گردد و به حدی از اطلاعات که می تواند فاش شود، اشاره گردد. آیا توسعه دهنده ای که در حال کار کردن برای مشتری است می تواند در طول دوره اجرای پروژه، از برخی از اطلاعات استفاده نمایند. بسیاری از توسعه دهندگان از اطلاعات مشتریان کارفرما، به عنوان ابزار فروش برای نرم افزارهای خود استفاده می کنند! این موضوعی است که باید به آن اشاره گردد.باید اشاره شود که این اطلاعات تا چه زمانی محرمانه است؟

 

6- گارانتی و سلب مسئولیت

داشتن گارانتی در توسعه نرم افزار و در اکثر پروژه های وب، یک کار استاندارد است. به طور معمول 30 تا90 روز گارانتی پس از اتمام کار، برای حل مشکلات آتی در نظر گرفته می شود. در این فاز از پروژه است که جزئیات کوچک مانند دسترسی داشتن مشتری به سرور و به اشتباه پاک کردن فایل ها و ایجاد تغییرات ناخواسته پیش می آید. فکر می کنم از برچسب روی محصولاتی از قبیل مبلمان و تشک خرید الگو بگیرید. این برچسب ها می گویند که ضمانت نامه از درجه اعتبار ساقط است در صورتی که مثلا برچسب آنرا جدا کرده باشید. این همان چیزی است که شما می توانید در این زمینه استفاده نمایید. گارانتی را در شرایط خاص و شرایط با تکذیب نامه های خاص، تنظیم نمایید.

 

7- محدودیت مسئولیت

این بخش از قرارداد بسیار مهم و حیاتی است و در آن، توسعه دهنده صراحتا می گوید که در قبال هر گونه ضرر و زیان مربوط به هزینه های توسعه نرم افزار یا سایر زیان های اقتصادی، به شکل مستقیم یا غیر مستقیم هیچگونه مسئولیتی ندارد. برخی تجارب نشان می دهد که برخی از مشتریان موفقیت یا عدم موفقیت ایده آنلاین خود را از قبل توسعه دهنده می دانند! این در حالی است که فرد توسعه دهنده صرفا موظف به انجام تعهدات خود است، نه موفقیت یا عدم موفقیت ایده! این بند موجب می شود تا از مسائلی که در آینده پیش خواهد آمد و اگر ایده ای موفق نمی شود که مشتری فکر می کند مربوط به توسعه دهنده است، به ویژه در مواردی که توسعه دهنده کنترل آن را در دست ندارد، جلوگیری می کند. همچنین، در طول پروژه به خودی خود، اگر به هر دلیلی سوخت سرمایه به وجود آمد، این بند شما را به عنوان یک توسعه دهنده حفظ خواهد کرد.

 

8- ارتباط تجاری طرفین

اطمینان حاصل کنید که سرویس گیرنده و توسعه دهندگان درک صحیحی در موضوع رابطه تجاری شان دارند. آیا این رابطه یک همکاری توسعه نرم افزاری است؟ آیا این صرفا یک استخدام برنامه نویس برای توسعه نرم افزار است؟ آیا رابطه مشتری و فروشنده است؟ این بخش نیاز به پر رنگ کردن دارد تا مطمئن شویم که روابط تجاری، برای طرفین قابل درک است.

 

9- استخدام توسعه دهنده

بسیاری از توسعه دهندگان فکر می کنم هرگز در این مورد، نیاندیشیده اند، اما وجود داشته اند مواردی که مشتریان در بین اجرای پروژه، تصمیم به استخدام توسعه دهنده جدید، در طول یا پس از تکمیل پروژه می نمایند. البته این کار جنبه های منفی زیادی برای توسعه دهنده قبلی دارد. به همین دلیل است که اشاره به استخدام توسعه دهنده جدید، بسیار حیاتی است. باید مشخص گردد که اگر چنین اتفاقی افتاد، حوزه تعهدات توسعه دهنده قبلی تا کجاست.معمولا در قراردادها بین 2 تا 5 سال، این کار را ممنوع می کنند.

 

10- توافق نامه

این پایان سند است که اساسا باید گفت که کل سند و ویژگی های آن، تحت همین سند قرارداد قرار داشته و هیچ چیز پس از آن جایگزین نمی شود. در این بخش، نمایندگان مشتری و توسعه دهندگان و محل امضاء ایشان، علاوه بر تاریخ عقد قرارداد مورد اشاره قرار خواهد گرفت.

این 10 گام برای نوشتن یک قرارداد طراحی صفحات وب موفق و قرارداد توسعه نرم افزاری یا توافقنامه داخلی خواهد بود. این نوع قرارداد اطمینان خاطر به هر دو سرویس گیرنده و توسعه دهندگان می دهد و راه اعتماد به ادامه مسیر را هموار می کند.

برخی از مشتریان ممکن است تعجب کنند، هنگامی که با یک قرارداد با این تعداد صفحات مواجه می شوند ولی باید به ایشان توضیح داده شود که تنظیم چنین سندی لازم است، تا آنها را به عنوان یک مشتری و شما به عنوان یک توسعه دهنده محافظت کرده و در هیچ شرایطی، درگیری های ناخواسته ای بین طرفین پیش نیاید. البته اگر مشتری شما راضی به امضای چنین سندی نبد به شما توصیه می کنم که قرارداد دیگیر با ایشان نبندید، چرا که در دراز مدت شما را دچار چالش های بیشتری کرده و سودی از این پروژه عاید شما نمی شود.

شرکت پیام آوا بهترین و با کیفیت ترین خدمات طراحی سایت را در قالب  طراحی سایت ارزان  و مقرون به صرفه به شما ارائه می کند. پیام آوا بهترین خدمات  طراحی سایت تهران  را به شما عرضه می کند. همچنین  طراحی اپلیکیشن  موبایل را با به روز ترین تکنولوژی کد نویسی دنیا را از پیام آوا بخواهید. طراحی اپلیکیشن موبایل  را با ما تجربه کنید.

تبلیغات درون متنی

 

ن : sam
ت : دوشنبه 23 تير 1399
   
ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]